{"id":1845,"date":"2022-11-22T10:58:44","date_gmt":"2022-11-22T10:58:44","guid":{"rendered":"https:\/\/szerkezetepites.grundonline.hu\/?p=1845"},"modified":"2022-12-06T14:37:14","modified_gmt":"2022-12-06T14:37:14","slug":"manitou-m30-4-tereptargonca","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/szerkezetepites.grundonline.hu\/manitou-m30-4-tereptargonca\/","title":{"rendered":"Manitou M30-4 tereptargonca"},"content":{"rendered":"\n
\n
<\/span>\"\"
\n

<\/p>\n<\/div><\/div>\n\n\n\n

<\/span>\"\"
\n

<\/p>\n<\/div><\/div>\n\n\n\n

\n
\n

F\u00c9L\u00daTON A VILL\u00c1STARGONCA \u00c9S A TELESZK\u00d3POS RAKOD\u00d3 K\u00d6ZT:
MANITOU M30-4 TEREPTARGONCA<\/strong><\/h1>\n\n\n\n
\n

Magyarorsz\u00e1gon a Manitou m\u00e1rkan\u00e9v hallat\u00e1n a legt\u00f6bben a teleszk\u00f3pos rakod\u00f3g\u00e9pekre asszoci\u00e1lnak, pedig a francia gy\u00f6ker\u0171 g\u00e9pgy\u00e1rt\u00f3 m\u00e1s term\u00e9kkateg\u00f3ri\u00e1kban is sok \u00e9vtizedes tapasztalattal rendelkezik az anyagmozgat\u00e1s \u00e9s a szem\u00e9lyemel\u0151k ter\u00e9n. Remek p\u00e9lda erre leg\u00fajabb bemutat\u00f3nk alanya, a Manitou M30-4 tereptargonca.<\/p>\n\n\n\n

A cikket let\u00f6ltheti PDF form\u00e1tumban<\/a><\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n\n\n\n

<\/div>\n<\/div>\n\n\n\n

A cikk megjelen\u00e9s\u00e9t az Axi\u00e1l Kft. t\u00e1mogatta.<\/p>\n<\/section>\n\n\n\n

\n
\n
\n
<\/div>\n\n\n\n

A hagyom\u00e1nyos vill\u00e1stargonc\u00e1k igazi nagy\u00e1gy\u00fak, ha rakt\u00e1roz\u00e1si, anyagmozgat\u00e1si feladatokr\u00f3l van sz\u00f3, de az ki\u00e9p\u00edtett fel\u00fcletek jelentette ide\u00e1lis k\u00f6r\u00fclm\u00e9nyeket elhagyva csakhamar megmutatkoznak a korl\u00e1taik. \u00c1ltal\u00e1ban ilyenkor egy teleszk\u00f3pos rakod\u00f3g\u00e9p a megold\u00e1s \u2013 na de mi t\u00f6rt\u00e9nik, ha egy telehandlernek t\u00fal kicsi a hely, vagy m\u00e1s okb\u00f3l nem bizonyulna praktikusnak a haszn\u00e1lata? Ilyenkor j\u00f6nnek k\u00e9pbe a tereptargonc\u00e1k, amilyen a Manitou M30-4 is.<\/p>\n\n\n\n

A c\u00e9g M-sorozat\u00fa targoncacsal\u00e1dj\u00e1t \u00f6sszesen \u00f6t modell alkotja, melyek k\u00f6z\u00fcl mindegyik megv\u00e1s\u00e1rolhat\u00f3 k\u00e9t- \u00e9s n\u00e9gyker\u00e9kmeghajt\u00e1s\u00fa v\u00e1ltozatban is. Bemutat\u00f3nk f\u0151szerepl\u0151je a paletta egyik k\u00f6zepes tagja, a t\u00edpusjelben szerepl\u0151 sz\u00e1mok pedig a 3000 kg teherb\u00edr\u00e1sra \u00e9s a n\u00e9gyker\u00e9k-meghajt\u00e1sra utalnak.<\/p>\n<\/div>\n\n\n\n

\n
\"\"<\/figure>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/section>\n\n\n\n
\n
\n
\n
\"\"<\/figure>\n<\/div>\n\n\n\n
\n
\n

TEREPRE SZ\u00dcLETETT<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e1r els\u0151 blikkre is teljesen egy\u00e9rtelm\u0171, hogy az M30-4 tervez\u00e9sekor els\u0151dleges szempont volt a legcudarabb munkak\u00f6r\u00fclm\u00e9nyek lek\u00fczd\u00e9se. Tal\u00e1n a j\u00f3kora, csaknem 40 centim\u00e9teres hasmagass\u00e1g \u00e9s a hagyom\u00e1nyos targonc\u00e1k\u00e9n\u00e1l j\u00f3val nagyobb, terepes abroncsok a legfelt\u0171n\u0151bbek, de a r\u00e9szletekben elveszve gy\u0151z\u0151dhet\u00fcnk csak meg r\u00f3la igaz\u00e1n, hogy a m\u00e9rn\u00f6k\u00f6k semmit nem b\u00edztak a v\u00e9letlenre: a f\u00fclk\u00e9be p\u00e9ld\u00e1ul j\u00f3kora, cs\u00fasz\u00e1smentes fell\u00e9p\u0151n \u00e1t lehet bejutni, emellett a strat\u00e9giai pontokon \u2013 p\u00e9ld\u00e1ul a munkahengerek \u00e9s a kipufog\u00f3 k\u00f6r\u00fcl vagy a f\u00fclke tetej\u00e9n \u2013 k\u00fcl\u00f6nf\u00e9le extra v\u00e9d\u0151elemeket tal\u00e1lunk. <\/p>\n\n\n\n

Szint\u00e9n nem lehet nem \u00e9szrevenni a f\u00fclke hatalmas \u00fcvegfel\u00fcleteit, ami a terepen \u00e9s sz\u0171k helyen t\u00f6rt\u00e9n\u0151 man\u0151verez\u00e9s mellett nagy k\u00f6nnyebbs\u00e9get jelent a terhek pontos mozgat\u00e1sakor, \u00e9s persze biztons\u00e1g szempontj\u00e1b\u00f3l sem utols\u00f3 szempont, ha a vezet\u0151\u00fcl\u00e9sb\u0151l j\u00f3 kil\u00e1t\u00e1s ny\u00edlik minden ir\u00e1nyba. E tekintetben nagyon hasznos figyelmess\u00e9g, hogy a targonca h\u00e1tulj\u00e1n\u00e1l az ellens\u00falyt lekerek\u00edtett\u00e9k, mivel \u00edgy j\u00f3val kevesebbet takar ki a l\u00e1t\u00f3t\u00e9rb\u0151l. <\/p>\n\n\n\n

B\u00e1r extrak\u00e9nt l\u00e9gkondicion\u00e1l\u00f3 is rendelhet\u0151, a g\u00e9pkezel\u0151k k\u00f6r\u00e9ben az egyik legn\u00e9pszer\u0171bb funkci\u00f3, hogy a hatalmas oldalajt\u00f3kat kit\u00e1rva azok a g\u00e9p oldal\u00e1hoz simulva r\u00f6gz\u00fclnek, megk\u00f6nny\u00edtve a kabin \u00e1tszell\u0151ztet\u00e9s\u00e9t. Ha viszont az ajt\u00f3k csukva vannak, odabent mind\u00f6ssze 78 dB a zajszint, ami kimondottan j\u00f3 \u00e9rt\u00e9knek sz\u00e1m\u00edt a kateg\u00f3ri\u00e1ban.<\/p>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/section>\n\n\n\n

\n
\n
\n

T\u00d6BB MINT VILL\u00c1STARGONCA<\/h2>\n\n\n\n

A MANITOU M30-4 ESET\u00c9N K\u00dcL\u00d6N EML\u00cdT\u00c9ST \u00c9RDEMEL A HIDRAULIKUS VILLAPOZICION\u00c1L\u00d3 \u00c9S A SZ\u00c9LES VILLAKOCSI IS. J\u00d3LLEHET A J\u00c1RM\u0170VET JOBBH\u00cdJ\u00c1N VILL\u00c1STARGONCAK\u00c9NT SZOK\u00c1S EMLEGETNI, AZ ALAPFELSZEREL\u00c9SHEZ TARTOZ\u00d3 VILL\u00c1KON K\u00cdV\u00dcL EGY SOR K\u00dcL\u00d6NF\u00c9LE ESZK\u00d6ZZEL SZERELHET\u0150 FEL. HORDOZHAT P\u00c9LD\u00c1UL SEPR\u0170S SZEREL\u00c9KET, K\u00dcL\u00d6NF\u00c9LE DARUG\u00c9MEKET \u00c9S CS\u00d6RL\u0150KET, CS\u0150FOG\u00d3KAT, VAGY \u00c9PP SPECI\u00c1LIS ESZK\u00d6Z\u00d6KET B\u00c1NY\u00c1SZATI NAGYG\u00c9PEK ABRONCSAINAK MOZGAT\u00c1S\u00c1HOZ.<\/strong><\/p><\/blockquote>\n<\/div>\n\n\n\n

\n
\"\"<\/figure>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/section>\n\n\n\n
\n
\n
\n

Manitou<\/strong>
M30-4 <\/h2>\n\n\n\n

MOTOR
Deutz \/ TCD 2,9<\/strong><\/p>\n\n\n\n

TENGELYT\u00c1V
1995 MM<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Oszlop d\u00f6nthet\u0151s\u00e9ge
6\/12 fok<\/strong><\/p>\n\n\n\n

MAX. EMEL\u00c9SI KAPACIT\u00c1S
3000 KG<\/strong><\/p>\n\n\n\n

MAX. EMEL\u00c9SI MAGASS\u00c1G
7 M<\/strong><\/p>\n\n\n\n

MAX. MENETSEBESS\u00c9G
22 KM\/H<\/strong><\/p>\n<\/div>\n\n\n\n

\n
<\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/section>\n\n\n\n
\n
\n
\n

A J\u00c1T\u00c9K NEVE: MOZG\u00c9KONYS\u00c1G<\/h2>\n\n\n\n

Az M30-4 alapb\u00f3l sem hatalmas j\u00f3sz\u00e1g, hiszen hossza mind\u00f6ssze 3,44 m\u00e9ter (gondoljunk csak bele: manaps\u00e1g alig tal\u00e1lni a piacon olyan szem\u00e9lyaut\u00f3t, ami bef\u00e9rne a 4 m\u00e9teres hossz al\u00e1). Viszont ez ehhez tartoz\u00f3 sz\u00e9less\u00e9g \u00e9s 1520 mm-es els\u0151, illetve 1620 mm-es h\u00e1ts\u00f3 nyomt\u00e1v a megfelel\u0151 t\u00f6meg\u0171 ellens\u00fallyal egy\u00fctt garanci\u00e1t jelentenek a stabilit\u00e1sra. <\/p>\n\n\n\n

Ami a mozg\u00e9konys\u00e1got illeti, tal\u00e1n a legfontosabb adat, hogy a fordul\u00f3k\u00f6r mind\u00f6ssze 4,27 m\u00e9ter. Itt kell megeml\u00edteni az egyik kompromisszumot, melyet a n\u00e9gyker\u00e9kmeghajt\u00e1s k\u00f6vetel, hiszen a hajtott h\u00e1ts\u00f3 kerekek behat\u00e1rolj\u00e1k a korm\u00e1nysz\u00f6get. Szerencs\u00e9re a gy\u00e1rt\u00f3nak erre is van megold\u00e1sa, az \u00f6sszker\u00e9khajt\u00e1s oldhat\u00f3 \u00e9s ilyenkor \u2013 els\u0151ker\u00e9k-meghajt\u00e1sn\u00e1l \u2013a fordul\u00f3k\u00f6r m\u00e9g enn\u00e9l is j\u00f3val kisebb, csup\u00e1n 3,1 m\u00e9teres. Ez a funkci\u00f3 szint\u00e9n el\u0151ny\u00f6s nagyobb t\u00e1vols\u00e1gok megt\u00e9tel\u00e9n\u00e9l.<\/p>\n\n\n\n

A MOTORBURKOLAT ALATT<\/h2>\n\n\n\n

Az 5,5 tonna t\u00f6meg\u0171 targonc\u00e1ba a Deutz-t\u00f3l sz\u00e1rmaz\u00f3, 2,9 literes, soros n\u00e9gyhengeres turb\u00f3d\u00edzel ker\u00fcl, mely legfeljebb 75 l\u00f3er\u0151t pr\u00e9sel ki mag\u00e1b\u00f3l. Enn\u00e9l azonban l\u00e9nyegesebb a 300 Nm cs\u00facsnyomat\u00e9k, amely 1600-as motorfordulaton \u00e1ll rendelkez\u00e9sre. Az Eur\u00f3p\u00e1ban forgalmazott modellek eset\u00e9ben a motor term\u00e9szetesen megfelel a Stage V kibocs\u00e1t\u00e1si norma el\u0151\u00edr\u00e1sainak. A motor kapcs\u00e1n \u00e9rdemes sz\u00f3t ejteni r\u00f3la, hogy a k\u00fcl\u00f6nf\u00e9le karbantart\u00e1si pontokhoz \u2013 p\u00e9ld\u00e1ul a sz\u0171r\u0151k \u00e9s a folyad\u00e9kok felt\u00f6lt\u00e9si pontjai \u2013 a motorburkolatot felnyitva gyerekj\u00e1t\u00e9k hozz\u00e1f\u00e9rni, ami nagyban megk\u00f6nny\u00edti a karbantart\u00e1st.<\/p>\n<\/div>\n\n\n\n

\n
<\/span>\"\"
\n

<\/p>\n<\/div><\/div>\n<\/div>\n<\/div>\n<\/section>\n\n\n\n

\n