Tovább épül az 1 kilométer magas felhőkarcoló

A Burdzs Kalifa átadása előtt a világ legmagasabb épülete nem érte el a 600 métert, a szaúd-arábiai Dzsiddában viszont már épül a világ első 1 kilométeres felhőkarcolója.

Ha egymás tetejére állítanánk három Eiffel-tornyot, majd erre még rápakolnánk a budapesti MOL-toronyházat, nagyjából meg is kapnánk a Jeddah Tower tervezett magasságát. A Szaúd-Arábiában készülő magasépület elkészültekor eléri majd az 1 kilométeres álomhatárt, melyről az építészek pár évtizede még álmodni se mertek.

Ez egyben azt is jelenti, hogy a Vörös-tenger partján égbe szökő torony mintegy 180 méterrel szárnyalja majd túl Dubaj jelképét, a jelenlegi csúcstartó Burdzs Kalifát. Ennek megfelelően természetesen az árcédulája is elég vaskos: a körülötte felhúzott Jeddah Economic City városfejlesztési projekt más elemeivel együtt a felhőkarcoló összesen 20 milliárd dollárt (kb. 6600 milliárd forintot) kóstál.

Jobbra: a Jeddah Economic City látványterve

Ha egymás tetejére állítanánk három Eiffel-tornyot, majd erre még rápakolnánk a budapesti MOL-toronyházat, nagyjából meg is kapnánk a Jeddah Tower tervezett magasságát. A Szaúd-Arábiában készülő magasépület elkészültekor eléri majd az 1 kilométeres álomhatárt, melyről az építészek pár évtizede még álmodni se mertek.

Ez egyben azt is jelenti, hogy a Vörös-tenger partján égbe szökő torony mintegy 180 méterrel szárnyalja majd túl Dubaj jelképét, a jelenlegi csúcstartó Burdzs Kalifát. Ennek megfelelően természetesen az árcédulája is elég vaskos: a körülötte felhúzott Jeddah Economic City városfejlesztési projekt más elemeivel együtt a felhőkarcoló összesen 20 milliárd dollárt (kb. 6600 milliárd forintot) kóstál.

Lent: a Jeddah Economic City látványterve

KÖZBESZÓL A KORRUPCIÓ

Az eredetileg Kingdom Tower névre keresztelt épület Szaúd-Arábia modernizációját, gazdasági fellendülését hivatott jelképezni. Nem véletlen, hogy főtervezőnek a Burdzs Kalifával már komoly hírnevet szerzett Adrian Smith + Gordon Hill Architecture építészirodát kérték fel. A sivatag homokjából kisarjadó leveleket említő dizájnkoncepció talán némileg erőltetett, az viszont biztos, hogy a toronyház lábnyomának az esztétikai megfontolásokon túl komoly gyakorlati jelentősége is akad. A háromágú csillag alakú elrendezésnek aerodinamikai szempontból jut szerep, hisz a több mint 1000 méter magas szerkezet esetében a szélterhelésre is kiemelt figyelmet kell fordítani.

A 2013-ban megkezdődött kivitelezés ugyan sokáig ütemterv szerint haladt, de a Szaúd-Arábiát megrázó korrupciós botránysorozat nyomán a munkákat 2018-ban váratlanul leállították. A szerkezet eddigre a 63. emeletig készült el. Ezt követően hét évig állagmegóvási munkákon kívül hozzá sem nyúltak a félkész Jeddah Towerhez, és sokan már azt pedzegették, hogy talán soha nem fog elkészülni.

Azonban az építtető tavaly új kivitelezővel kötött szerződést, és idén januárban újra is indult az építkezés. A tornyon dolgozó brigádok nagyjából négynaponta fejezik be egy-egy újabb emelet szerkezetépítését, vagyis az átadás a legújabb becslések szerint 2028-ra várható.

KÖZBESZÓL A KORRUPCIÓ

Az eredetileg Kingdom Tower névre keresztelt épület Szaúd-Arábia modernizációját, gazdasági fellendülését hivatott jelképezni. Nem véletlen, hogy főtervezőnek a Burdzs Kalifával már komoly hírnevet szerzett Adrian Smith + Gordon Hill Architecture építészirodát kérték fel. A sivatag homokjából kisarjadó leveleket említő dizájnkoncepció talán némileg erőltetett, az viszont biztos, hogy a toronyház lábnyomának az esztétikai megfontolásokon túl komoly gyakorlati jelentősége is akad. A háromágú csillag alakú elrendezésnek aerodinamikai szempontból jut szerep, hisz a több mint 1000 méter magas szerkezet esetében a szélterhelésre is kiemelt figyelmet kell fordítani.

A 2013-ban megkezdődött kivitelezés ugyan sokáig ütemterv szerint haladt, de a Szaúd-Arábiát megrázó korrupciós botránysorozat nyomán a munkákat 2018-ban váratlanul leállították. A szerkezet eddigre a 63. emeletig készült el. Ezt követően hét évig állagmegóvási munkákon kívül hozzá sem nyúltak a félkész Jeddah Towerhez, és sokan már azt pedzegették, hogy talán soha nem fog elkészülni.

Azonban az építtető tavaly új kivitelezővel kötött szerződést, és idén januárban újra is indult az építkezés. A tornyon dolgozó brigádok nagyjából négynaponta fejezik be egy-egy újabb emelet szerkezetépítését, vagyis az átadás a legújabb becslések szerint 2028-ra várható.

Egy 1 km magas szerkezet tető alá hozása egyáltalán nem sétagalopp, és a tervezőknek már a kezdetektől olyan kihívásokat kellett megoldaniuk, mint előtte soha senkinek.

Ennek megfelelően önmagában a Jeddah Tower alapja is mérnöki kuriózum. A cölöpökkel kombinált lemezalaphoz nem kevesebb, mint 270 cölöpöt kellett készíteni 1,5-1,8 méteres átmérővel, a legmélyebb cölöp hossza pedig elérte a 105 métert. Erre azért volt szükség, hogy az 5 méter vastag lemezalap úgy legyen képes felvenni a gigantikus terheléseket, hogy közben a süllyedések különbsége az alap egyes pontjai között ne haladja meg a 25 mm-t, vagyis nagyjából egy 100 forintos érme vastagságát.

De forradalmian újszerű kialakítású a nagyszilárdságú szerkezeti betonból épülő, hatszögletű épületmag is, melyet a háromágú csillag alakú alaprajz szárai felől egy-egy szárnyfal támaszt meg.

Jobbra: az épület makettje tesztelés közben

Egy 1 km magas szerkezet tető alá hozása egyáltalán nem sétagalopp, és a tervezőknek már a kezdetektől olyan kihívásokat kellett megoldaniuk, mint előtte soha senkinek.

Ennek megfelelően önmagában a Jeddah Tower alapja is mérnöki kuriózum. A cölöpökkel kombinált lemezalaphoz nem kevesebb, mint 270 cölöpöt kellett készíteni 1,5-1,8 méteres átmérővel, a legmélyebb cölöp hossza pedig elérte a 105 métert. Erre azért volt szükség, hogy az 5 méter vastag lemezalap úgy legyen képes felvenni a gigantikus terheléseket, hogy közben a süllyedések különbsége az alap egyes pontjai között ne haladja meg a 25 mm-t, vagyis nagyjából egy 100 forintos érme vastagságát.

De forradalmian újszerű kialakítású a nagyszilárdságú szerkezeti betonból épülő, hatszögletű épületmag is, melyet a háromágú csillag alakú alaprajz szárai felől egy-egy szárnyfal támaszt meg.

Lent: az épület makettje tesztelés közben

PRO ÉS KONTRA

Mint tudjuk, minden éremnek két oldala van. Nem lehet meglepetés tehát, hogy a Jeddah Towernek is megvannak a maga ellenzői, akik öncélú, megalomán beruházásról beszélnek, és elsősorban környezetvédelmi szempontból helytelenítik a projektet.

A beruházáshoz ugyanis mintegy 500.000 köbméter betonra és 80.000 tonna acélra van szükség, ami bármilyen mércével mérve hatalmas mennyiség. És akkor még nem ejtettünk szót a kivitelezés miatt a légkörbe kerülő 200.000 tonnányi üvegházhatású gázról. Ugyancsak kételyeket vet fel, hogy Dzsidda környékén a rohamos tempójú urbanizáció miatt jelentős mennyiségű, nem megfelelően tisztított szennyvíz kerül a Vörös-tengerbe, veszélyeztetve a környék élővilágát. Sokan úgy vélik, mindez túl nagy ár a feleslegesen fényűző toronyházért és a magassági rekord hajhászásáért.

PRO ÉS KONTRA

Mint tudjuk, minden éremnek két oldala van. Nem lehet meglepetés tehát, hogy a Jeddah Towernek is megvannak a maga ellenzői, akik öncélú, megalomán beruházásról beszélnek, és elsősorban környezetvédelmi szempontból helytelenítik a projektet.

A beruházáshoz ugyanis mintegy 500.000 köbméter betonra és 80.000 tonna acélra van szükség, ami bármilyen mércével mérve hatalmas mennyiség. És akkor még nem ejtettünk szót a kivitelezés miatt a légkörbe kerülő 200.000 tonnányi üvegházhatású gázról. Ugyancsak kételyeket vet fel, hogy Dzsidda környékén a rohamos tempójú urbanizáció miatt jelentős mennyiségű, nem megfelelően tisztított szennyvíz kerül a Vörös-tengerbe, veszélyeztetve a környék élővilágát. Sokan úgy vélik, mindez túl nagy ár a feleslegesen fényűző toronyházért és a magassági rekord hajhászásáért.

Akárhogy is, a kivitelezés halad, és ha nem vetődnek fel további akadályok, a Jeddah Tower nagyjából három év múlva megnyithatja kapuit.

A felhőkarcolóban összesen 12 mozgólépcső és 59 felvonó szállítja majd az embereket, azonban a liftek közül egy sem fogja közvetlenül összekötni a legalsó és legfelső szintet – ez a kábelek súlya és egyéb műszaki tényezők miatt egyelőre megoldhatatlan feladat lenne. Jó esély van rá, hogy az 1000 méteres magassági csúcs sokáig áll majd, ez azonban nem az egyetlen rekord, mely a Jeddah Tower nevéhez fűződik. A 157. emeleten (nagyjából 640 méter magasban) épülő konzolszerű körterasz például a világ legmagasabb kilátója lesz.

Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A süti (cookie) egy kisméretű fájl, amelyet a szerverünk küld és az Ön eszközén tárol. Általában egy személy azonosítására szolgál, amikor az adott személy csatlakozik egy webhelyhez. További információért olvassa el Adatkezelési tájékoztatónkat.