FÉLÚTON A VILLÁSTARGONCA ÉS A TELESZKÓPOS RAKODÓ KÖZT:
MANITOU M30-4 TEREPTARGONCA

Magyarországon a Manitou márkanév hallatán a legtöbben a teleszkópos rakodógépekre asszociálnak, pedig a francia gyökerű gépgyártó más termékkategóriákban is sok évtizedes tapasztalattal rendelkezik az anyagmozgatás és a személyemelők terén. Remek példa erre legújabb bemutatónk alanya, a Manitou M30-4 tereptargonca.

A cikket letöltheti PDF formátumban

A hagyományos villástargoncák igazi nagyágyúk, ha raktározási, anyagmozgatási feladatokról van szó, de az kiépített felületek jelentette ideális körülményeket elhagyva csakhamar megmutatkoznak a korlátaik. Általában ilyenkor egy teleszkópos rakodógép a megoldás – na de mi történik, ha egy telehandlernek túl kicsi a hely, vagy más okból nem bizonyulna praktikusnak a használata? Ilyenkor jönnek képbe a tereptargoncák, amilyen a Manitou M30-4 is.

A cég M-sorozatú targoncacsaládját összesen öt modell alkotja, melyek közül mindegyik megvásárolható két- és négykerékmeghajtású változatban is. Bemutatónk főszereplője a paletta egyik közepes tagja, a típusjelben szereplő számok pedig a 3000 kg teherbírásra és a négykerék-meghajtásra utalnak.

TEREPRE SZÜLETETT

Már első blikkre is teljesen egyértelmű, hogy az M30-4 tervezésekor elsődleges szempont volt a legcudarabb munkakörülmények leküzdése. Talán a jókora, csaknem 40 centiméteres hasmagasság és a hagyományos targoncákénál jóval nagyobb, terepes abroncsok a legfeltűnőbbek, de a részletekben elveszve győződhetünk csak meg róla igazán, hogy a mérnökök semmit nem bíztak a véletlenre: a fülkébe például jókora, csúszásmentes fellépőn át lehet bejutni, emellett a stratégiai pontokon – például a munkahengerek és a kipufogó körül vagy a fülke tetején – különféle extra védőelemeket találunk.

Szintén nem lehet nem észrevenni a fülke hatalmas üvegfelületeit, ami a terepen és szűk helyen történő manőverezés mellett nagy könnyebbséget jelent a terhek pontos mozgatásakor, és persze biztonság szempontjából sem utolsó szempont, ha a vezetőülésből jó kilátás nyílik minden irányba. E tekintetben nagyon hasznos figyelmesség, hogy a targonca hátuljánál az ellensúlyt lekerekítették, mivel így jóval kevesebbet takar ki a látótérből.

Bár extraként légkondicionáló is rendelhető, a gépkezelők körében az egyik legnépszerűbb funkció, hogy a hatalmas oldalajtókat kitárva azok a gép oldalához simulva rögzülnek, megkönnyítve a kabin átszellőztetését. Ha viszont az ajtók csukva vannak, odabent mindössze 78 dB a zajszint, ami kimondottan jó értéknek számít a kategóriában.

TÖBB MINT VILLÁSTARGONCA

A MANITOU M30-4 ESETÉN KÜLÖN EMLÍTÉST ÉRDEMEL A HIDRAULIKUS VILLAPOZICIONÁLÓ ÉS A SZÉLES VILLAKOCSI IS. JÓLLEHET A JÁRMŰVET JOBBHÍJÁN VILLÁSTARGONCAKÉNT SZOKÁS EMLEGETNI, AZ ALAPFELSZERELÉSHEZ TARTOZÓ VILLÁKON KÍVÜL EGY SOR KÜLÖNFÉLE ESZKÖZZEL SZERELHETŐ FEL. HORDOZHAT PÉLDÁUL SEPRŰS SZERELÉKET, KÜLÖNFÉLE DARUGÉMEKET ÉS CSÖRLŐKET, CSŐFOGÓKAT, VAGY ÉPP SPECIÁLIS ESZKÖZÖKET BÁNYÁSZATI NAGYGÉPEK ABRONCSAINAK MOZGATÁSÁHOZ.

Manitou
M30-4

MOTOR
Deutz / TCD 2,9

TENGELYTÁV
1995 MM

Oszlop dönthetősége
6/12 fok

MAX. EMELÉSI KAPACITÁS
3000 KG

MAX. EMELÉSI MAGASSÁG
7 M

MAX. MENETSEBESSÉG
22 KM/H

A JÁTÉK NEVE: MOZGÉKONYSÁG

Az M30-4 alapból sem hatalmas jószág, hiszen hossza mindössze 3,44 méter (gondoljunk csak bele: manapság alig találni a piacon olyan személyautót, ami beférne a 4 méteres hossz alá). Viszont ez ehhez tartozó szélesség és 1520 mm-es első, illetve 1620 mm-es hátsó nyomtáv a megfelelő tömegű ellensúllyal együtt garanciát jelentenek a stabilitásra.

Ami a mozgékonyságot illeti, talán a legfontosabb adat, hogy a fordulókör mindössze 4,27 méter. Itt kell megemlíteni az egyik kompromisszumot, melyet a négykerékmeghajtás követel, hiszen a hajtott hátsó kerekek behatárolják a kormányszöget. Szerencsére a gyártónak erre is van megoldása, az összkerékhajtás oldható és ilyenkor – elsőkerék-meghajtásnál –a fordulókör még ennél is jóval kisebb, csupán 3,1 méteres. Ez a funkció szintén előnyös nagyobb távolságok megtételénél.

A MOTORBURKOLAT ALATT

Az 5,5 tonna tömegű targoncába a Deutz-tól származó, 2,9 literes, soros négyhengeres turbódízel kerül, mely legfeljebb 75 lóerőt présel ki magából. Ennél azonban lényegesebb a 300 Nm csúcsnyomaték, amely 1600-as motorfordulaton áll rendelkezésre. Az Európában forgalmazott modellek esetében a motor természetesen megfelel a Stage V kibocsátási norma előírásainak. A motor kapcsán érdemes szót ejteni róla, hogy a különféle karbantartási pontokhoz – például a szűrők és a folyadékok feltöltési pontjai – a motorburkolatot felnyitva gyerekjáték hozzáférni, ami nagyban megkönnyíti a karbantartást.

BŐVEBBEN AZ AXIÁL KFT. –RŐL

>

Kérdezz közvetlenül a forgalmazótól!

Ha a cikk felkeltette az érdeklődésedet, lépj közvetlenül kapcsolatba a forgalmazóval, szívesen válaszolnak szakmai vagy értékesítéssel kapcsolatos kérdésekre.

A *-gal jelzett mezők kitöltése kötelező.
Ezt a webhelyet a reCAPTCHA védi, és a Google Adatvédelmi irányelve valamint az Általános Szerződési Feltételei érvényesek.
Az Axiál Kft. adatkezelési tájékoztatójában foglaltakat elfogadom.